Çizim, bir karar değil gerekliliktir. Sürekli tepki veren olmak yerine, sakin bir gözlemci olmak. Dünyaya dair daha derin bir farkındalık yaratır
Çizim yolculuğunun başında olan ve bu beceride ustalaşmak isteyen, evde çalışmak durumunda olan, okul dersleri ile birlikte çizim alışkanlığını yönetmekte zorlanan sanatı resmi ve üretmeyi seven dostlar için bir paylaşım. #çizim #resim #desen Daha iyi resim yapmayı isteyen herkes için 10 temel çizim davranışı : Malzemeler, Ortam (atölye), kaynak kullanımı ve daha fazlası. Hadi gelin başlayalım;
1- Her yerde her zaman çiz
Profesyonellerin verdiği bu Tavsiye aslında gerçekleştirmesi en zor olan tavsiyedir çünkü içinde yaşadığınız şehir içinde bulunduğunuz çevre veya iş ortamı elinize kâğıt kalem alıp bir şeyleri görsel olarak ortaya çıkarmanızı sıklıkla yargılayabilir bu sebeple elinizin altında kâğıt kalem bulundurarak her zaman her yerde çizme alışkanlığı elde etmek söylendiğinden çok daha zor bir durumdur unutulmamalıdır ki gerçekten başarılı profesyoneller bu tavsiyeyi yerine getirebilmiş kişilerdir
2- İçgüdüsel olana kadar çiz
İçgüdüsel olarak çizmek aslında en güzel çizmedin temeltaş Yapıtaş bir şeyi sürekli tekrarlayarak ve gözlemleyerek ve onun üzerine düşünerek çizim yapıldığı nda bir süre sonra otomatik bir eylem haline geliyor bu otomatik elimi bir şekilde çizer tarafından daha dengeli olarak ortaya çıkartılması lazım peki bunu nasıl yapacağız bunu doğru yapabilmek için nelere ihtiyacımız var
3- Tek teknik tek ustalığı getirsin
Tek ustalığı getirmesi hakkında burada Kastettiğimiz şey tabii ki sadece tek bir malzemeyi öğrenmek ve onda ustalaşmak değil yani ben sadece karakalem yaparım ve bunu çok iyi yaparım geri kalan suluboya yağlı boya akrilik bunlar beni ilgilendirmez tavrı değildir kastettim kastettim adına desen dediğimiz çiz yapma yolculuğumuzun başlangıcında önce bir şeyi yaparak onda ustalaşarak temel becerilerimizi nasıl geliştirici nasıl geliştireceğimize dair bir alışkanlık kazanmak kastettim örnek diyelim örneklerim deinki bir kutu çiziyoruz kutu çizmek için ihtiyacımız olan şey perspektif bilgisi burada bir kutuyu önden yandan ¾ çapraz ¾ arka çapraz gibi klasik açılarda çizmenin dışarısı dışında tepeden bakmak gözü aslında bakmak gözyaşının altında tutmak gazi sahasının birden fazla altında tutmak gibi denemeler yaptıktan sonra bu kutuyu kare prizma dikdörtgen prizma silindir şeklinde olan farklı geometrik formlarla birlikte düşünmek ardından odunsuaşap metal taş ve benzeri malzemelerle yapılmış gibi gösterecek istasyonları çalışmak ve bu sayede tek bir şeyi çok usta çek yapmayı öğrenmek bir kutu kimsiniz sorusunun cevabını biliyor olması kendi başına bir iştir bu sebeple çizilen bir konu başlığında elde edeceği bu ilk ve tek ustalık aynı zamanda bir teknik öğrenmeyi de beraberinde getireceği için tek bir teknikte ustalaşarak yolculuğun sağlıklı bir şekilde ilerlemesi amaçlamaktadır.
4- Serbest bırakarak çiz
Serbest bırakarak çizmek serbest bırakarak çizmek deyince karalamak anlaşılıyor oysa burada Kastettiğimiz şey kesinlikle karalamak değil kesim yaparken her yeni çizlerin yaptığı ortak bir hata vardır kalemi yazı yazar gibi tutarlar bunu ben de yaptım sizde yaptınız gelecekte kesime yeni başlayacak arkadaşlar da yapacaklar önemli olan sadece parmaklarla kalemi hareket ettirmek değil bilek dirsek ve omuz gibi uzularımızı da kullanarak kalemi ucundan ortasından sonundan tutarak çizim yapma eylemini gerçekleştirmek ve burada el göz zihin arasındaki koordinasyonu sağlıklı bir şekilde ilerleyebilmesi için bir serbestlik kazanmak yani yargıla yarak çizmek yerine gözlemleyerek çizmeyi sağlıklı bir şekilde oturta biliyor olmak lazım
5- Yargılama sorgula
Bu çizim doğru mu oldu bu çizim güzel mi oldu bu iki soru en temel iki soru aslında biri sorgulama eylemi bir yargılama ya da bu çizim olmadı bu çizim kötü oldu bu bir yargı dağıtma yargı dağıtmak iyi bir şey değil gelişmeyi doğru sonuçlar elde etmeyi örneğin bir durum kesinlikle ve kesinlikle olmadı bu başı sonra tekrar bakacağız.
6- Kendini kendin ile kıyasla
Bir çok öğrenci çizim yolculuğunda hep bir başkası ile kendini kıyaslıyor. Oysa burada dikkat etmesi gereken kendini eski ustalarla kıyaslamaktır. Eski ustalara kastımız yakın tarihli çizerler değildir. Rönesans döneminin ustalarıdır çizimi gerçekten öğrenmek isteyen bir aday Rönesans'ın büyük ustaları Raffaello mikelenjelo ve Albrecht Dürer bakmalıdır. Bu isimlere bakarak daha doğrusu bu büyük ustalara bakarak kendi çizimi ndeki eksikleri gözlemleme de onların neyi nasıl yaptığını çözemeye çalışmalıdır kullandıkları post duruşları kendi resmini aktarmaya çalışmalıdır ve belli aralıklarla benzer veya aynı konu başlıklarını kompozisyonlarında çalışarak kıyaslamalıdır örnek çizme yeni başlamış bir öğrenci birinci günde bir çay barda çizmiş olsun haftada 20 saatcesine vakit ayıran bu öğrenci 90 gün sonra bir çay bardağı da açsın hemen ortadaki fark gözükecektir daha sonra bir 90 gün daha sonra tekrar bir çay bardağı çizmelidir birinci ikinci ve üçüncü çay bardaklarını yanyana getirerek kesimde ne kadar ilerlediğini gözlemleyebilecektir burada öğrencinin dikkat etmesi gereken bir küçük nokta vardır. O da başlarda çizimdeki gelişmesi daha fazla olacaktır çünkü bir çok yeni konu öğrenecektir zaman ilerledikçe çizimdeki gelişme daha gözle görülemez hale gelecek ancak belli konu başlıkları yanyana geçirildiğinde fark edilebilir olacaktır burada. Burada aday veya çizer hiçbir şekilde bir başkası ile kendini kıyaslamamalıdır.
7- Kendini şımart
Çizer kendini şımartmalıdır burada kast ettiğim şey her zaman öğrenmek için çizmek değildir. Bir örnek veririm organik formları öğrenmek ton ve doku alıştırmalar yapmak için yeni başlayan kişisel değer meyve sebze grubundan çalışmalar yapmalıdır. Ayva yaprağı yanında dilimlenmiş portakal bir sürahi ya da su bardağıdan oluşan kompozisyonu çizgisel olarak ve toner olarak yapmaya çalışmak oldukça öğreticitir çizim yolculuğunun başlangıcında adına natürmort dediğimiz bu tip kompozisyonları çalışmak gereklidir ve önemlidir. Bu Kompozisyonları sık çalışıp ilerleyen öğrenci arada bunu alacaktır, bunun olmaması için yapması gereken sevdiği bir şey de çizmeye çalışmak veya çizerken rahatladığı bir şey yapmaktır. Diyelim ki öğrenci bir bilgisayar oyununa veya bir karaktere düşkün. Bu karakteri elindeki bilgiyi kullanarak yapmaya çalışmalı mesela Asterix çizgi romanları okumaktan hoşlanan bir biriydi bu çizer figür çizemedik Asterix yapmakta zorlanacaktır ama Asterixs'in eşyalarından oluşan bir Kompozisyon çizerek hem kendi gelişimini gözlemleyebilir hem de keyif aldığı bir çalışmayı gerçekleştirmiş olur. Burada önemli olan adayın çalışmakta olduğu zorluk seviyesine denk bir zorlukta çizim seçmesidir bu sayede kendini şımartacaktır.
8- Hep bir defter taşı
Türk profesyonel çizerler tarafından verilen klasik örnek. Bu örnek vermesi kolay, uygulaması zor bir örnektir. Hep yanımızda bir defter bir kalem bir çizim aracı taşıyor olmak bize çalışmak ve örnekler yapmak kendimizi geliştirmek için fırsat verir. Tabi Eşdost aile ortamında, çizim alanı dışında yapılan profesyonel bir işte defterini çıkartıp çizmek çoğunlukla çevreniz tarafından garip sesler, dur şimdi onu sonra yaparsın gel bunu yapalım, şeklinde yorumlarla sizi uzaklaştıracak ve çizme pratiğinizden çizme pratiğinden soğutacak uygulamaları arttırır. Kısaca defterin verimsiz kullanılmasına sebep olur. Burada püf nokta, adayın kimseyi dinlemeden her yerde ve her zaman çizmesidir, bunu başarabilen aday sanat ve tasarım alanında başarılı olacak olan, temel çizer davranışı gelişmiş adaydır.
9- Güne 5 dakikalık çizimle başla
Yukarıda bu noktaya kadar verdiğimiz tüm örnekler sizlerin kendini geliştirebilmesi için zaman içerisinde bir çok usta tarafından uygulanmış örneklerden bir tane demektir. Bireyin bunları başarabilir hale gelmesi ise bir başka öz disiplini gerektirir. Bu öz disiplin gerçekleşebilmesi için, hep bir defter taşımak, kendini şımartmak özeleştiri yapabilmek, yargılamadan sorgulayabilmek ve benzeri, adayın kendini bir rutin yaratması gerekir. Her sabah cep telefonunuza gelen SMS leri veya Instagram'dan gelen mesajları kontrol ediyor gibi mutfakta veya çalışma alanında bulunduğu Cansu küçük bir çizim aracı kahvenizi ısınmasını beklerken yapıcağınız etrafınızda gördüğünüz eşyalardan oluşan küçük skeçler dahi size yukarıda saydığımız alışkanlıkları kazandırma da büyük etki yaratacaktır. Unutulmamalıdır ki rutin küçük eylemler büyük başarıların habercisidir.
10- Çizgi ile yürüyüşe çık
Paul Klee’ye ait bu söz çizim yapma eyleminin yazı yazmak yemek yemek koşmak yürümek veya birine sarılmak kadar doğal ve rutin bir davranış haline gelmesi, hatta davranıştan çok bir zihinsel durum olmasıdır. Zihinsel durumdan kastettiği, görsel olarak düşünmenin her an sabit bir şekilde bizimle olmasıdır. Dördüncü maddede serbest bırakarak çiz başlığında anlatmaya çalıştığımız çizim yapma eyleminin bir kas hafızası haline gelmesi el göz zihin koordinasyonunun bütünleşmesini açıklar.
Yukarıda yazılı olan başlıkları çizerek konuştuğum canlı yayının tekrarını aşağıya bırakıyorum. Umarım faydalı olmuştur. Uzun Yaşayın ve Parlayın Dostlar
#güzelsanatlar #güzelsanatlarfakültesi #yeteneksınavı #çizimsınavı #çizgifilm #çizimalışkanlığı #resim #tasarım #karakalemçizim #çizgiroman #illüstrasyon
Comments